DIY csempe minta

2018. szeptember 26. 11:59

Ebben a bejegyzésben vendégszerzőnk, Varga Judit, a Juditu blog szerzője mutatja meg, hogyan lehet látványosan felújítani egy mellékhelyiséget. 3. rész. 

Napokig, sőt hetekig agyaltam a wc csempéjén. Már a fehér alapozás is megvolt a felületen, de a mintát még mindig nem tudtam eldönteni, és már az is megfordult a fejemben, hogy fehéren hagyom az egészet, és kész... Aztán mégis rábukkantan a megfelelő mintára!
 _dsc0702.jpg

Kezdetben az első gondolatom még az volt, hogy átfestem egy általam kedvelt szürke árnyalatra a csempét, olyasmire, mint az előző lakásom wc-jében. Aztán ezt a megoldást másodjára unalmasnak gondoltam, bár tény, hogy ez lenne a legegyszerűbb. Aztán beugrott, hogy valami menő geometrikus mintával kellene előrukkolni, olyannal, amilyennel még nem próbálkoztam csempén.

mintak.jpg

Ezzel két problémám van. Az egyik, hogy a szemközti falon a csempekiosztás nem szimmetrikus (mellesleg a padlón sem, grrr), és emiatt szinte bármilyen - nekem tetsző - szabályos geometrikus minta kicsit el lenne csúszva, megborítva ezzel a mintázat szimmetriáját. A másik, hogy bal oldalon elég közel vannak a fűtéscsövek a csempéhez, így pl. a kimaszkolást (netán stencilezést) és a szép festést ez biztosan akadályozná, de legalábbis nagyon megnehezítené. Megoldás erre persze az, hogy csak a hátsó falat mintázom, bár ezt annyira nem akartam, inkább csak 3-4 csempesorig körbemintázni az egészet. Egy pillanatra átfutott az agyamon, hogy dekortapasszal is dolgozhatnék, csak hát akkor a csempét nem tudom úgy takarítani, ahogy azt kell egy ilyen helyiségben...

Aztán az is megfordult a fejemben, hogy valami egyszerű, de nagyszerű, gyorsan kivitelezhető és nem feltétlenül a precíz vonalvezetésen alapuló diy megoldást kell alkalmaznom, és emiatt ugrott be a dalmata minta is, ami az előszobám egyik falrészén van. Aztán végül elvetettem ezt az ötletet, dalmata pöttyökből is megárt a sok, és már ez is kezd kicsit lerágott csont lenni...

Gondolatban visszatértem a geometrikus vonalra. Már teljes kilátástalanságomban a Pinterestre "fanyalodtam", pedig ha valami, akkor ez egyáltalán nem jellemző rám. De töredelmesen bevallom, hogy végül ott akadtam egy olyan mintára, ami szabályos, ugyanakkor mégis szabálytalan, így könnyedén elrejthetem vele a csempekiosztás esetlenségét.

minta.jpg

Tehát a minta végre megvan! Úgyhogy az alapozás után (ITT) felhengereltem 3 réteg Poli-farbe Cellkolor Aqua vizes bázisú selyemfényű festéket, ami szép fehér lett megfolyások nélkül, de azért tudni kell, hogy ennek a festéknek kicsit nehézkesebb a terülése, aki lassan dolgozik vele, annál előfordulhat, hogy csíkos, rücskös lesz a felülete. Persze, ez sem olyan nagy baj, mert csiszolható, szóval egy következő réteg felfestése előtt ezt meg lehet ejteni csiszolókockával. Zárójel bezárva.

_dsc0630.jpg

Amíg száradt az utolsó réteg fedőfesték, megszerkesztettem a sablont. Fogtam egy kartont és egyszerűen kiszámoltam, hol legyenek az osztások a 29.5x29.5 cm-es csempén. Ennek a mintának a különlegessége amúgy, hogy bárhogyan felhelyezhető, így lesz szabálytalan, de mégis egységes az összkép.

_dsc0633.jpg

_dsc0634.jpg

_dsc0635.jpg

A megrajzolt sablont ezután sniccerrel vágtam ki. Ezt valójában egy műanyag fóliából is kivághattam volna, amit aztán stencilként használok, csakhogy az ilyen típusú festés még a legprecízebb mozdulatokkal is finoman "csipkés" szélű lehet, ha a sablont nem mossuk el minden felhelyezés és festés után, illetve a sarkoknál és a vágott részeknél a sablont is meg kell törni, esetleg elvágni...

Úgyhogy, én inkább ugyanazt a sajátos módszert választottam, mint anno a hálószobám falának mintázásakor, amikor a sablonon keresztül egyszerűen ceruzával felrajzoltam a mintát. A papírt a sarkoknál be tudtam hajlítani, illetve néhány ponton kétoldalas ragasztószalagot tettem a hátuljára, amivel egész jól oda tudtam fogni a felületre az átrajzolás erejéig. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért nem maszkolószalagot használtam?

_dsc0686.jpg

Nos, a válasz pofon egyszerű, mert a selyemfényű felületen még a TESA sem tapadt meg jól, a sablont is alig akarta odafogni a széleken. Így végül maradtam a sok türelmet, és precíz vonalvezetést igénylő szabadkézi festésnél.

A festéket egészen sötétszürke színre kevertem ki (szintén Cellkolorból), már-már fekete, de azért mégsem koromfekete, bár ez a fotókon nem biztos, hogy átjön. Élőben mindenesetre finomít az összhatáson, kicsit jobban összejön a padlóval.

_dsc0690.jpg

_dsc0695.jpg

A festéshez vékony laposecsetet használtam, a sarkoknál, csempeszéleknél 0-ás hegyes végű ecsetet. Maga a festés nem volt nehéz, egyedül a wc kagyló mögötti részekkel küzdöttem meg, itt elkelt néhány akrobatikus gyakorlat: terpeszben rátolattam a wc-re, előre hajoltam hol jobbra, hogy balra és a két lábam között fejjel lefelé festettem a mintát. Kár, hogy erről nincs fotó, mert irtó vicces látvány lehetett, mindenesetre még most is izomlázam van tőle, haha.

_dsc0692.jpg

De megérte! Olyan lett a wc hátsó fala, mintha valódi csempe lenne, sőt, még annál is szebb. A minta szerintem tökéletesen hozza azt, amit elvártam tőle: geometrikus, különleges, elvezeti a szemet a hátrányokról és ráadásul a csempe is tökéletesen tisztítható, nem fog lekopni róla. Egyébként nettó 5 óra volt a minta felfestése, de persze nem egyhuzamban nyomtam le.

_dsc0689.jpg

_dsc0696.jpg

_dsc0703_1.jpg

Többen labirintust látnak bele, amiben azért van valami....

_dsc0698.jpg

Utolsó mozzanatként még felkerült az új Geberit wc tartály és a lassan záródó ülőke is.

_dsc0707_1.jpg

_dsc0706.jpg

Olyan finoman záródik, hogy simán le tudtam fotózni mozgás közben.

_dsc0711.jpg

_dsc0714.jpg

Eredetileg polcot is szerettem volna tenni a hátsó falra, de sajnálnám megtörni a minta egységét, úgyhogy nem rakok polcot, ez így szép, ahogy van.

_dsc0704.jpg

Most már csak olyan apróságok vannak hátra, mint a wc papír tartó, és a fűtéscső lefestése, de erről majd egy következő posztban mesélek Nektek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://praktiker.blog.hu/api/trackback/id/tr5414264301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása