Ezüstre stuffolt inda - stencilfestés lépésről lépésre

2011. november 22. 01:47

A következő szösszenetben megmutatom Nektek, hogy hogyan festhettek mintát a falra, anélkül, hogy kimennétek a vonalból. A procedúrát nagyon egyszerűen: stencillel készített falfestésnek hívják. De hívhatjuk festett faltetkónak is, ha nagyon lazák és misztikusak szeretnénk lenni a vasárnapi ebédnél, amikor az kerül szóba, hogy ki milyen csodás dolgot készített a héten a saját kis kezével.
A stuffolásra az 5. lépésben derül majd fény, megígérem.

Mi az a stencil? A stencil egy sablon, amit a falra ragasztva egy mosogatószivacs segítségével festünk színesre. Ha a sablon és a szín kedvünkre való, szinte biztos, hogy boldogok leszünk a végeredménytől.
Én először akkor láttam ilyet, amikor apám Balatonfüreden a nagymamám kukájára fújta fel a házszámot, saját készítésű sablonnal, sárga festékkel. Igen a nap sütött, csicseregtek a madarak és később elfogtunk egy egeret is, kb. 6 éves lehettem, de persze most nem erről lesz szó. 
Most inkább azt mutatom meg Nektek, hogy Kornéliáéknál, Nóra tanácsait követve, hogyan készítettük el az ezüst indákat a csíkos falra. Ezt itt, ni. A színek a fotón kicsit csalókák, mert a mi kis indánk itt a falon nem szürke, hanem kalapácslakk ezüst, a Hammerite színpalettájából.:

 DSC01901.JPG

És most pedig az összes titkunkat elárulom az indakészítésről.

1. Lépés - A minta kiválasztása, és megfelelő méretre nagyítása
Hogy milyen mintát képzelünk el a falunkra csupán egyéni ízlésvilágunk és fantáziánk kérdése. Az interneten végtelen mennyiségű letölthető mintát találunk, amiket akár egymással is variálhatunk. De ha megtetszik egy kép, akár saját magunk is gyárthatunk belőle stencilt. Tehát nézelődjünk és képzelődjünk. Ha megvan a kiszemelt ábra, nagyítsuk a megfelelő méretre. Legegyszerűbben ezt egy fénymásolóval tehetjük meg, de nagyon gyakorlottak akár maguk is rajzolhatnak.
A stencil szóra keresve bármilyen mintát találhatunk. Én a karácsonyi kollekciókból mutatok néhányat, ami hófestékkel az ablakon egyedi díszítés lehet az ünnepek alatt.

9901-Christmas_6_Set1.gifXMAS02-snowflake-set-3.jpgfreestencilretrotree.jpg

 

 

 

 

Én Kornéliáéknak indás virágos mintát kerestem, és találtam. Ebből vágtam ki a mintát és nagyítottam megfelelő méretre, bevállalva, hogy a minta kicsit változik majd az átrajzolásnál.

black-white-floral-pattern-21.jpg

2. Lépés - A minta átrajzolása és kivágása
Az én mintám kinyomtatva több, mint egy A4-es lapot tett ki, így először összeragasztottam a lapokat, majd ráraktam egy fóliát, amire átrajzoltam a mintát olyan filccel, ami fog műanyagra. Fóliát és filcet papírboltban és hobby boltban tudok vásárolni, nekem itthon volt egy nagyobb darab, én azt használtam.

DSC01794_1.JPGDSC01795_1.JPG

Mivel a minta a netes képminőségnek köszönhetően nem volt egzakt, kiegészítettem és kivághatóra varázsoltam. A vonalak vastagságára érdemes odafigyelni, mert nem olyan nagyon egyszerű kivágni. Én egy körömvágó kisollóval csináltam (már csak makettezéshez használom, szóval nem a pasim féltve őrzött szuper körömvágója).

DSC01797_1.JPG

Fontos, hogy a falra kerülő minta negatívját vágjuk ki. Tehát ne felejtsük el, hogy ahol lukat vágunk, ott tudunk majd festeni, ahol marad a fólia, ott a fal eredeti színe is marad. Az én esetemben ez a papíron a fekete mintát jelentette. Azért írom ilyen hosszan, mert az első indánál, én például majdnem a mintát hagytam egyben, és nagyon oda kellett figyelnem, hogy apró darabokban a mintát vágjam ki a fóliából és ne a fóliát vágjam le a minta körül, mert az sokkal egyszerűbbnek tűnt..

3. Lépés - A kész sablont próbáljuk a falhoz, és rögzítsük festőszalaggal
Az elkészült sablont próbáljuk a falhoz és keressük meg a minta helyét. Ha ez meg van rögzítsük alul és felül festőszalaggal, illetve ha szükséges a kisebb részeknél a festőszalag összehajtásával a fólia alatt is odaragaszthatjuk a falhoz.

DSC01888.JPGUntitled-11.jpgDSC01890.JPG

4. Lépés - Mosógatószivacsból festőpárna
Ezt a szuper fogást Nóra a Tikkurila oktatáson tanulta és Mi is sikerrel alkalmaztuk.
Fogjuk egy sosem használt mosogatószivacsot, tépjük le a dörzsi részt, majd hajtsuk kétszer félbe és tekerjük körbe a végét festőszalaggal, úgy, hogy egy "nyelet" és annak a végén egy párnácskát kapjunk.

Untitled-14.jpgUntitled-18.jpg

Egyszerű, könnyen elkészíthető, olcsó célszerszám.

5. Lépés - Festés stuffolással
A stuffolás a festőszlengben azt jelenti, hogy a felületre merőleges tartott ecsetet a felületbe nyomkodjuk. Igazán élvezetes foglalatosság. Festék a párnára, nem túl sok, majd szépen végigstuffoljuk a felületet. Először a kontúrokat, majd a minta közepét nyomkodjuk festékesre.

Untitled-15.jpgDSC01891.JPG

Ha túl sok festéket szippantott fel a szivacsunk akkor a műanyag felületre kenjünk ki belőle, majd onnan szedjük fel szép apránként.

6. lépés - A sablon eltávolítása
Miután a teljes mintát kitöltöttük a festékkel, eltávolíthatjuk a sablont. Óvatosan persze, hogy a fal felületét ne sértsük meg a szalag letépésekor

DSC01894.JPGUntitled-17.jpg

7. lépés - kész és ha folytatnánk akkor jótanács
Miután leszedtük a sablon látni fogjuk, hogy milyen ügyesek voltunk. Ha további mintákat szeretnénk festeni ezzel a sablonnal, esetleg úgy, hogy rátakar az előzőre, akkor mindenképp várjuk meg, amíg a mintánk megszárad, nehogy elmaszatoljuk a művünket.

Untitled-16.jpg
Ha a sablont fóliából csináltuk, akkor lemoshatjuk mosogatószerrel és szivaccsal, mielőtt elrakjuk vagy tovább ajándékozzuk a szomszédnak, hogy az Ő falán is minták kanyarogjanak.
Én Kornéliáék sablonját a kocsi hátsó ülésén tartom, szóval ha valaki kedvet kapott csak szóljon, szívesen kölcsön adom.

Sablonfestést természetesen nem csupán falra alkalmazhatunk, mint utaltam rá a cikk elején is, hanem szinte bárhova, csak a megfelelő festék illetve színezőanyag kell...sablonozhatunk ablakra, ruhára, papírra, süteményre, kávéra, sőt még a testünkre vagy mások testére is...vagyis bárhova, ahova csak el tudjuk képzelni.
A fal sablonozáshoz viszont remek anyagokat találtok a Csináld meg oldalán..akár ehhez az útmutatóhoz is kisfilmes kiegészítést a sablonozás alapjai címmel..

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://praktiker.blog.hu/api/trackback/id/tr913401384

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása